کارزار انتخاباتی ترامپ جمهوری اسلامی را مسئول هک‌شدنش دانست؛ تهران انکار کرد

کاخ سفید هرگونه تلاش برای دخالت خارجی در انتخابات آمریکا را به‌شدت محکوم کرد

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو، روز شنبه دهم اوت (۲۰ مرداد) اعلام کرد که برخی از ارتباطات داخلی‌اش هک شده و لو رفته است. این کارزار انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران را مقصر دانست و به خصومت‌های گذشته میان دولت ترامپ و مقامات تهران اشاره کرد، بدون آنکه مدرک مشخصی در این زمینه ارائه کند.

بیانیه کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان اندکی پس از آن منتشر شد که وبسایت خبری پولیتیکو گزارش داد در ماه ژوئیه ایمیل‌هایی از یک منبع ناشناس دریافت کرده است که اسناد معتبری را از ارتباطات داخلی ستاد ترامپ ارائه می‌دهند.

براساس گزارش پولیتیکو، در طول چند هفته گذشته، فردی که خودش را «رابرت» معرفی کرده، اسنادی را ارسال کرده است که به نظر می‌رسد مکاتبات داخلی یکی از مقامات ارشد ستاد ترامپ باشد. ازجمله این اسناد، گزارشی درمورد «آسیب‌پذیری‌های احتمالی» جی‌دی ونس، معاون دونالد ترامپ، بوده است. همچنین، اسنادی مرتبط با تحقیقات درباره سناتور مارکو روبیو، یکی از گزینه‌های احتمالی معاونت ترامپ، نیز به پولیتیکو ارسال شده است.

به گزارش رویترز، استیون چونگ، سخن‌گوی ستاد انتخاباتی ترامپ، با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه گفت: «این اسناد به‌شکل غیرقانونی از منابع خارجی متخاصم با ایالات متحده به‌ دست آمده‌اند تا در انتخابات ۲۰۲۴ مداخله و در روند دموکراسی ما اختلال ایجاد کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اواخر روز شنبه نیز دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» (Truth Social) نوشت که مایکروسافت به‌تازگی به کارزار انتخاباتی‌اش اطلاع داده که جمهوری اسلامی ایران یکی از وبسایت‌هایش را هک کرده است. او توضیح بیشتری درمورد این موضوع ارائه نکرد اما تاکید داشت که ایران در این زمینه مقصر است.

ترامپ دولت بایدن را نیز مقصر دانست و افزود: «ایران به‌دلیل ناتوانی دولت ما هیچ حد و مرزی را رعایت نمی‌کند، اما این وضعیت برای مدت طولانی ادامه پیدا نمی‌کند.»

کارزار انتخاباتی ترامپ به گزارش روز جمعه مایکروسافت اشاره می‌کند که اعلام کرده بود هکرهای وابسته به دولت ایران سعی کرده‌اند در ماه ژوئن به حساب یک «مقام عالی‌رتبه» در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نفوذ کنند.

در آن گزارش آمده بود که هکرها حساب کاربری یک چهره سیاسی سابق را هک کرده‌ و سپس از آن برای هدف قرار دادن این مقام استفاده کرده‌اند، اما جزئیات بیشتری درمورد هویت افراد ارائه نشد و سخن‌گوی مایکروسافت هم از ذکر نام مقام‌های موردنظر یا ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

در واکنش‌ به گزارش‌های مطرح‌شده، روز شنبه نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «دولت ایران قصد یا انگیزه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده ندارد.» این ستاد همچنین افزود که «هیچ اعتباری» برای گزارش کارزار دونالد ترامپ قائل نیست.

روز جمعه هم در واکنش به یافته‌های مایکروسافت، نمایندگی ایران در سازمان ملل به رویترز گفته بود که قابلیت‌های سایبری ایران «دفاعی و متناسب با تهدیداتی است که با آن مواجه است» و هیچ برنامه‌ای برای انجام حمله‌های سایبری ندارد.

در مقابل، سخن‌گوی ستاد انتخاباتی ترامپ درباره نقش ایران در هک اطلاعات داخلی کارزار رییس‌جمهوری سابق آمریکا افزود: «مقام‌های جمهوری اسلامی می‌دانند که دونالد ترامپ مانند چهار سال اول حضورش در کاخ سفید باز هم در مقابل آنها خواهد ایستاد.»

در همین حال کاخ سفید نیز هرگونه تلاش برای دخالت خارجی در انتخابات آمریکا را به‌شدت محکوم کرد. به گزارش سی‌ا‌ن‌ان، یک سخن‌گوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «همان‌طور که بارها گفته‌ایم، ما هرگونه تلاش دولت‌های خارجی یا نهادهایی را که در فرایند انتخاباتی ما دخالت کنند یا سبب تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک شوند به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

گزارش‌ نقش دولت ایران در هک اطلاعاتی کارزار ترامپ در حالی منتشر می‌شود که در ماه گذشته نیز خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرده بود که ایالات متحده آمریکا اطلاعاتی درمورد طرح‌ریزی ترور از سوی ایران علیه دونالد ترامپ دارد. ایران چنین اتهاماتی را نیز رد کرده است. ارتباطی نیز میان آن گزارش با مظنون حمله به ترامپ در ماه ژوئیه وجود ندارد.

همچنین در اواخر ماه گذشته، یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در جلسه‌ای توجیهی به خبرنگاران گفت که تهران و مسکو ترجیحات ریاست‌جمهوری را مانند دوره‌های گذشته حفظ می‌کنند. بنا بر ارزیابی این مقام آگاه، سران جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهند جمهوری‌خواهان با شکست مواجه شوند، در حالی که روسیه برای نشان دادن نقاط ضعف دموکرات‌ها تلاش می‌کند.